Ja to widzę tak:
koła zwykłe:
przód - szerokość 4", felga 12", profil opony typowo to 100% - czyli część opony nad osadzeniem na feldze jest równa szerokości opony. Koło powinno mieć średnicę 12+2*4 cale, czyli 20 cali, czyli 50,8 cm. tyle teoria, nie raz widzieliśmy że opony różnych producentów mimo tego samego rozmiaru mają nieco różniące się średnice.
tył: felga 16", szerokość 7", profil domyślnie 100%, daje nam wysokość koła 30 cali, czyli 76,2 cm.
stosunek tył: przodu wynosi 76,2 do 50,4 czyli 3 do 2, czyli 1,5 tyle samo powinno wyjść na trawiastych (mniej więcej).
Trawiaste mają rozmiar opisany inaczej -
przód
felga 10", szerokość 8" (dla nas to nie istotne, bo:), średnica całkowita 20,5 cala, czyli 52,7 cm
tył
felga 15", szerokość 9", średnica całkowita 28 cali, czyli 71,1 cm. stosunek tył do przodu wynosi 1,35. Tył powinien być większy, albo przód mniejszy, albo opony będą dobrze pracować w ostrzejszych zakrętach, ale na prostej za duży przód buksuje, a za mały tył jest wleczony. Generalnie jeśli pierwszy zestaw jest idealny, to drugi da teoretycznie poślizg 10% jednej z osi (a w praktyce obu osi po nieco mniej). 10 % bo 1,35 jest mniejsze od 1,5 o 1/10
Na koniec uwaga - spotkałem się z profilem opon rolniczych wyższym niż 100%, a nie opisanym na boku opony - zwłaszcza dla ryżowych bałbym się takiej sytuacji ze względu na strasznie wysoki bieżnik.
I druga uwaga - fabrycznie przednie koła są dobierane nieco za duże (wydaje mi się że w okolicy 3%) między innymi żeby przy ostrzejszych skrętach, gdzie przód powinien być wyraźnie szybszy, aż tyle tej prędkości przodu nie brakowało. A mi wychodzi że przód jest szybszy wyraźnie szybszy od założeń konstruktora.