Rejestracja, ubezpieczenie , przepisy...
- wojtis1990
- Posty: 717
- Rejestracja: 15 sty 2017, 19:35
- Lokalizacja: Kraśnik
Re: Rejestracja, ubezpieczenie , przepisy...
To już niech sobie diagnosta sam szuka homologacji jak jest taki mądry. Trzeba mieć papiery z clenia, fakturę od sprzedawcy i zaświadczenie od sprzedawcy że w kraju z którego maszyna została sprowadzona nie podlegał rejestracji. Teoretycznie to powinno urzędnikom wystarczyć. Na przeglądzie musisz mieć pełne oświetlenie i hamulce. Też będę tej zimy walczył z urzędnikami, jestem na etapie doposażania ciągnika w oświetlenie.
-
- Posty: 10
- Rejestracja: 17 wrz 2023, 13:17
Re: Rejestracja, ubezpieczenie , przepisy...
Witam,czy jest ktoś na forum żeby mi pomógł zarejestrować traktorek,nie mam żadnych papierów (sprzedawca sprzedaje traktorki na czarno)po jednej sztuce ma wystawione,w moim WK powiedzieli że muszę mieć dowód albo homologację a ja nie mam nic, proszę o pomoc zależy mi żebym mógł legalnie jeździć
- wojtis1990
- Posty: 717
- Rejestracja: 15 sty 2017, 19:35
- Lokalizacja: Kraśnik
Re: Rejestracja, ubezpieczenie , przepisy...
Musi mieć jakieś dokumenty z clenia.
-
- Posty: 10
- Rejestracja: 17 wrz 2023, 13:17
Re: Rejestracja, ubezpieczenie , przepisy...
Słyszałem o tym dokumencie ale ja go nie mam niestety i nie mam jak go zdobyć
Re: Rejestracja, ubezpieczenie , przepisy...
Ubezpieczenia OC pojazdów i maszyn rolniczych
Wiele zawodów wymaga ochrony przed szkodami spowodowanymi przy ich
wykonywaniu. Ochronę przed roszczeniami poszkodowanych dają ubezpieczenia od
odpowiedzialności cywilnej (OC). Również prowadzenie gospodarstwa rolnego, wykonywanie
wielu czynności produkcyjnych czy transportowych, niesie zagrożenia dla osób postronnych.
Dlatego rolnicy podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu z tytułu posiadania gospodarstwa
rolnego, zwanemu potocznie „ubezpieczeniem OC rolników”. Ale to nie wszystko. Używanie
pojazdów mechanicznych i niektórych maszyn nakłada następny obowiązek zwany
„ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych”. Z mocy prawa do tych ostatnich
zalicza się pojazdy samochodowe, ciągniki rolnicze i przyczepy, a także pojazdy wolnobieżne,
ale z wyłączeniem tych, będących w posiadaniu rolników i użytkowanych w związku z
prowadzeniem gospodarstw rolnych. To odstępstwo wprowadza pewne zamieszanie,
wymagające uporządkowania pojęć i dodatkowych wyjaśnień.
Kwestię ubezpieczeń obowiązkowych OC reguluje Ustawa z 22 maja 2003 r. o
ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim
Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.2003 nr. 124 poz. 1152). Zgodnie z nią
obowiązek posiadania polisy OC spoczywa na właścicielach trzech rodzajów pojazdów
rolniczych.
Ciągnik rolniczy
Właściciele ciągników są zobowiązani do zakupu rocznej polisy OC. Nawet jeśli nie mają
własnego gospodarstwa, ale posiadają zarejestrowany taki pojazd, prawo zobowiązuje ich do
jego ubezpieczenia. Polisa OC jest zabezpieczeniem przed szkodami, jakie kierowca ciągnika
może wyrządzić przez błędy popełnione podczas jego prowadzenia. Pojazdy te nie
przemieszczają się wyłącznie po polach lub drogach niepublicznych. Ryzyko wypadku istnieje
zawsze, a w tym przypadku jest ono większe, bo traktory są duże, poruszają się wolno i
stwarzają wiele zagrożeń.
Nie ma odstępstw od tej zasady. Jeśli rolnik nie używa ciągnika przez cały rok, tylko
przez kilka miesięcy, to i tak musi zakupić polisę roczną. Traktor jest bowiem traktowany jako
odrębna kategoria i nie podlega takim przepisom, jak np. o pojazdach wolnobieżnych.
Ubezpieczenie ciągnika rolniczego trzeba wykupić najpóźniej w dniu jego zarejestrowania i nie
później niż przed wprowadzeniem go do ruchu.
Przyczepa rolnicza
Rolnik, będący właścicielem przyczepy rolniczej, jest zobligowany do posiadania
całorocznej polisy OC, podobnie jak w przypadku traktorów.
Należy też pamiętać, że przyczepy specjalistyczne, w tym, np. beczki asenizacyjne,
podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC na tej samej zasadzie, co pozostałe. Tym
obowiązkiem objęte są również te, niepodlegające rejestracji – np. rozrzutniki obornika – jeśli
używane są jako środki transportu, powinny zostać ubezpieczone.
OC pozostałych maszyn rolniczych – kiedy jest konieczne?
Podsumowując, obowiązkowe jest ubezpieczenie ciągnika rolniczego, a także przyczep.
Dla każdego z tych pojazdów trzeba zawrzeć polisę na 12 miesięcy. W pozostałych
przypadkach konieczność posiadania ubezpieczenia determinuje przede wszystkim poruszanie
się po drogach publicznych. Jeśli mamy pojazd wolnobieżny, OC może być obowiązkowe, mimo
iż nie podlega on rejestracji.
Pojazd wolnobieżny – definicja
Zatem co uważa się za pojazd wolnobieżny? Ustawa o ruchu drogowym w Polsce
określa go jako pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h i nie
ma możliwości, by poruszał się szybciej. To w zasadzie jedyne kryterium definiujące. Co
prawda, podobne cechy posiadają ciągniki rolnicze, ale z tej grupy pojazdów zostały one
wyłączone.
Pojazdy wolnobieżne zaliczają się do specjalnej kategorii, mogą poruszać się po
drogach publicznych bez homologacji, tablic i dowodu rejestracyjnego.
Tę definicję, w praktyce, spełniają takie maszyny rolnicze, jak: kombajny zbożowe,
samojezdne kosiarki, opryskiwacze czy sieczkarnie. Ponadto zalicza się tu rozmaite maszyny
leśne i budowlane oraz wózki transportowe. Wszystkie one mogą poruszać się po drogach
publicznych bez rejestracji.
Pojazd wolnobieżny – OC obowiązkowe czy nie?
Co do zasady – rolnicy używający pojazdów wolnobieżnych w związku z posiadaniem
gospodarstwa rolnego, jeśli poruszają się tylko na terenie gospodarstwa, nie mają obowiązku ich
ubezpieczania od odpowiedzialności cywilnej. Należy jednak pamiętać, że na drogach
publicznych mogą one powodować różne szkody. Niezależnie od rodzaju czy przeznaczenia,
jeśli tylko rolnik zamierza wyjechać na drogę publiczną w celach komunikacyjnych, pojazd
wolnobieżny musi podlegać ubezpieczeniu OC. Jednak w tym przypadku prawo dopuszcza
możliwość zawarcia polisy krótkoterminowej na co najmniej 3 miesiące. Daje to możliwość
zmniejszenia kosztów, ponieważ polisy OC mogą być opłacane tylko w sezonie użytkowania
maszyn.
Samoróbki maszyn rolniczych
Prawo uwzględnia również tzw. samoróbki maszyn rolniczych, czyli pojazdy złożone
samodzielnie, przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy własnej konstrukcji. Są one
określane jako pojazdy marki SAM. Jeśli taki pojazd ma się poruszać po drogach publicznych,
musi zostać zarejestrowany. Aby uzyskać homologację, muszą spełnić określone warunki,
związane, np. z bezpieczeństwem konstrukcji czy nienaruszaniem porządku drogowego.
Rejestracja oznacza również, że te samodzielne konstrukcje muszą być objęte polisą
OC. Jeśli rolnik skonstruuje pojazd, który spełnia definicję ciągnika rolniczego, również musi go
ubezpieczyć.
Jaka kara za brak OC posiadacza pojazdów mechanicznych?
Tam gdzie powszechny obowiązek, muszą być też sankcje za jego niedotrzymanie. Ich
wysokość ustala Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Od 1 stycznia bieżącego roku stawki
opłat z tego tytułu wzrosły. Są one uzależnione od długości przerwy w ciągłości obowiązkowego
ubezpieczenia OC. I tak:
• do 3 dni – 20% maksymalnej kary, czyli 200 zł,
• od 4 do 14 dni – 50% maksymalnej kary, czyli 500 zł,
• powyżej 14 dni – 100% maksymalnej kary, czyli 1000 zł.
Wiele zawodów wymaga ochrony przed szkodami spowodowanymi przy ich
wykonywaniu. Ochronę przed roszczeniami poszkodowanych dają ubezpieczenia od
odpowiedzialności cywilnej (OC). Również prowadzenie gospodarstwa rolnego, wykonywanie
wielu czynności produkcyjnych czy transportowych, niesie zagrożenia dla osób postronnych.
Dlatego rolnicy podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu z tytułu posiadania gospodarstwa
rolnego, zwanemu potocznie „ubezpieczeniem OC rolników”. Ale to nie wszystko. Używanie
pojazdów mechanicznych i niektórych maszyn nakłada następny obowiązek zwany
„ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych”. Z mocy prawa do tych ostatnich
zalicza się pojazdy samochodowe, ciągniki rolnicze i przyczepy, a także pojazdy wolnobieżne,
ale z wyłączeniem tych, będących w posiadaniu rolników i użytkowanych w związku z
prowadzeniem gospodarstw rolnych. To odstępstwo wprowadza pewne zamieszanie,
wymagające uporządkowania pojęć i dodatkowych wyjaśnień.
Kwestię ubezpieczeń obowiązkowych OC reguluje Ustawa z 22 maja 2003 r. o
ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim
Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.2003 nr. 124 poz. 1152). Zgodnie z nią
obowiązek posiadania polisy OC spoczywa na właścicielach trzech rodzajów pojazdów
rolniczych.
Ciągnik rolniczy
Właściciele ciągników są zobowiązani do zakupu rocznej polisy OC. Nawet jeśli nie mają
własnego gospodarstwa, ale posiadają zarejestrowany taki pojazd, prawo zobowiązuje ich do
jego ubezpieczenia. Polisa OC jest zabezpieczeniem przed szkodami, jakie kierowca ciągnika
może wyrządzić przez błędy popełnione podczas jego prowadzenia. Pojazdy te nie
przemieszczają się wyłącznie po polach lub drogach niepublicznych. Ryzyko wypadku istnieje
zawsze, a w tym przypadku jest ono większe, bo traktory są duże, poruszają się wolno i
stwarzają wiele zagrożeń.
Nie ma odstępstw od tej zasady. Jeśli rolnik nie używa ciągnika przez cały rok, tylko
przez kilka miesięcy, to i tak musi zakupić polisę roczną. Traktor jest bowiem traktowany jako
odrębna kategoria i nie podlega takim przepisom, jak np. o pojazdach wolnobieżnych.
Ubezpieczenie ciągnika rolniczego trzeba wykupić najpóźniej w dniu jego zarejestrowania i nie
później niż przed wprowadzeniem go do ruchu.
Przyczepa rolnicza
Rolnik, będący właścicielem przyczepy rolniczej, jest zobligowany do posiadania
całorocznej polisy OC, podobnie jak w przypadku traktorów.
Należy też pamiętać, że przyczepy specjalistyczne, w tym, np. beczki asenizacyjne,
podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC na tej samej zasadzie, co pozostałe. Tym
obowiązkiem objęte są również te, niepodlegające rejestracji – np. rozrzutniki obornika – jeśli
używane są jako środki transportu, powinny zostać ubezpieczone.
OC pozostałych maszyn rolniczych – kiedy jest konieczne?
Podsumowując, obowiązkowe jest ubezpieczenie ciągnika rolniczego, a także przyczep.
Dla każdego z tych pojazdów trzeba zawrzeć polisę na 12 miesięcy. W pozostałych
przypadkach konieczność posiadania ubezpieczenia determinuje przede wszystkim poruszanie
się po drogach publicznych. Jeśli mamy pojazd wolnobieżny, OC może być obowiązkowe, mimo
iż nie podlega on rejestracji.
Pojazd wolnobieżny – definicja
Zatem co uważa się za pojazd wolnobieżny? Ustawa o ruchu drogowym w Polsce
określa go jako pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h i nie
ma możliwości, by poruszał się szybciej. To w zasadzie jedyne kryterium definiujące. Co
prawda, podobne cechy posiadają ciągniki rolnicze, ale z tej grupy pojazdów zostały one
wyłączone.
Pojazdy wolnobieżne zaliczają się do specjalnej kategorii, mogą poruszać się po
drogach publicznych bez homologacji, tablic i dowodu rejestracyjnego.
Tę definicję, w praktyce, spełniają takie maszyny rolnicze, jak: kombajny zbożowe,
samojezdne kosiarki, opryskiwacze czy sieczkarnie. Ponadto zalicza się tu rozmaite maszyny
leśne i budowlane oraz wózki transportowe. Wszystkie one mogą poruszać się po drogach
publicznych bez rejestracji.
Pojazd wolnobieżny – OC obowiązkowe czy nie?
Co do zasady – rolnicy używający pojazdów wolnobieżnych w związku z posiadaniem
gospodarstwa rolnego, jeśli poruszają się tylko na terenie gospodarstwa, nie mają obowiązku ich
ubezpieczania od odpowiedzialności cywilnej. Należy jednak pamiętać, że na drogach
publicznych mogą one powodować różne szkody. Niezależnie od rodzaju czy przeznaczenia,
jeśli tylko rolnik zamierza wyjechać na drogę publiczną w celach komunikacyjnych, pojazd
wolnobieżny musi podlegać ubezpieczeniu OC. Jednak w tym przypadku prawo dopuszcza
możliwość zawarcia polisy krótkoterminowej na co najmniej 3 miesiące. Daje to możliwość
zmniejszenia kosztów, ponieważ polisy OC mogą być opłacane tylko w sezonie użytkowania
maszyn.
Samoróbki maszyn rolniczych
Prawo uwzględnia również tzw. samoróbki maszyn rolniczych, czyli pojazdy złożone
samodzielnie, przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy własnej konstrukcji. Są one
określane jako pojazdy marki SAM. Jeśli taki pojazd ma się poruszać po drogach publicznych,
musi zostać zarejestrowany. Aby uzyskać homologację, muszą spełnić określone warunki,
związane, np. z bezpieczeństwem konstrukcji czy nienaruszaniem porządku drogowego.
Rejestracja oznacza również, że te samodzielne konstrukcje muszą być objęte polisą
OC. Jeśli rolnik skonstruuje pojazd, który spełnia definicję ciągnika rolniczego, również musi go
ubezpieczyć.
Jaka kara za brak OC posiadacza pojazdów mechanicznych?
Tam gdzie powszechny obowiązek, muszą być też sankcje za jego niedotrzymanie. Ich
wysokość ustala Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Od 1 stycznia bieżącego roku stawki
opłat z tego tytułu wzrosły. Są one uzależnione od długości przerwy w ciągłości obowiązkowego
ubezpieczenia OC. I tak:
• do 3 dni – 20% maksymalnej kary, czyli 200 zł,
• od 4 do 14 dni – 50% maksymalnej kary, czyli 500 zł,
• powyżej 14 dni – 100% maksymalnej kary, czyli 1000 zł.