Hinomoto E204 odnowienie tłumika

Awatar użytkownika
ferszta
Posty: 172
Rejestracja: 09 wrz 2018, 20:30

Hinomoto E204 odnowienie tłumika

Post autor: ferszta » 12 sty 2020, 18:50

Hinomoto E204 4x4 silnik Toyosha CS 112
Zgodnie z obietnica rozpoczynam relacje odnowienia tłumika od powyższego traktorka. Maszyna dość leciwa, więc miałem obawy o to co zastane w środku, a przede wszystkim o możliwości odkręcenia śrub. Demontaż rozpocząłem od zdjęcia pokrywy. okazało się tłumik do kolektora przykręcony jest tylko trzema z czterech nakrętek. Nakrętki były nieskorodowane, chyba mosiężne, do ich odkręcenia użyłem klucza 12!!!. okazało sie ze gwint był jednak metryczny, szpilki 8. prawdopodobnie importer demontował tłumik na potrzeby transportu kontenerem. Przy montażu użyję nierdzewnych nakrętek 8 z podkładka koronkową. Następną Czynnością był demontaż końcowego odcinka tłumika zamocowanego obejmą zaciskową. O dziwo śruba dała się odkręcić pod wpływem WD40. W kolejności zdjałem blaszane obudowy środkowej części tłumika - WD40 i klucz szwedzki - krótkie śrubki 6 na krzyżak, ale z miękkiej stali. Tu uwaga bo 4 z 6 śrubek są wkręcone w blaszki przyspawane do tłumika, a dwie, od strony wewnętrznej (od strony ciągnika) są wkręcone w żeliwny korpus dolnego tłumika (kolektora?) lepiej ich nie ukręcić. środkowy segment z dolnym łączony jest na cztery śruby metryczne 8 - znowu konieczne WD40 i szwed - głównie szwed. Jak ogarnę zdjęcia to zaraz wstawiam.https://photos.app.goo.gl/Zf6x9QTMTxmKYKvy8 Zdjęcia udało się dołączyć więc mogę kontynuować wątek dotyczący budowy:
Mam trzy odcinki: końcowy - rura, dolny odcinek - kolano żeliwne, środkowy odcinek to rura zakończona z obu stron krótkimi odcinkami rurek perforowanych. Od góry część perforowana "zanurzona" jest w pełno ściennym zbiorniku, ma długość ok 10 cm i zakończona jest zaślepka z otworem ok 5 mmm średnicy zlokalizowanym przy krawędzi zaślepki. Wystaje ku górze część nieperforowana do połączenia z końcowym odcinkiem tłumika. Taka sama rurka zainstalowana jest w dolnej części środkowego segmentu, z tym że, część perforowana skierowana jest ku dołowi na zewnątrz środkowego segmentu. Wszystkie elementy , choć powierzchniowo skorodowane, to jednak są w stanie jeszcze dość długo funkcjonować.
Hinomoto

Awatar użytkownika
ferszta
Posty: 172
Rejestracja: 09 wrz 2018, 20:30

Re: Hinomoto E204 odnowienie tłumika

Post autor: ferszta » 12 sty 2020, 20:23

Kupiłem bandaż, którym zamierzam owinąć środkowy odcinek (wszystko wskazuje na to, ze był owinięty takim bandażem fabrycznie) oraz farbę żaroodporną. Zamówiłem tez paszczę do uszczelniania tłumików i arkusz klingerytu do wykonania uszczelek (dwie). Zapomniałem wspomnieć, że zostały resztki po fabrycznych.
oczekuję na wskazówki uwagi i krytykę oraz zapytania o rzeczy o których nie wspomniałem.
Hinomoto

Awatar użytkownika
ferszta
Posty: 172
Rejestracja: 09 wrz 2018, 20:30

Re: Hinomoto E204 odnowienie tłumika

Post autor: ferszta » 15 sty 2020, 11:07

Nowe uszczelki wyciąłem z klingerytu o grubości 1,5 mm. Dla tych co jeszcze nie wykonywali samodzielnie uszczelek: przydają się wycinaki rymarskie do wycięcia otworów na szpilki/śruby - warto rozważyć użycie wycinaka 10 na śruby /szpilki 8. W jednym przypadku odrysowałem kształt uszczelki od przyłożonego elementu. Środkowy otwór odrysowany od rurki o stosownym rozmiarze (cyrklem też da się). Druga , większa uszczelka nie mogła być odwzorowana na elemencie tłumika ze względu na wystające szpilki i rurę perforowaną (z drugiego elementu). Tu poszły w ruch przymiary i elementarne umiejętności ze szkolnej geometrii. Do cięcia długich krawędzi użyłem nożyc do blachy , przydaje się stare dłutko do drewna do poprawek i rozpoczęcia cięcia wewnętrznych krawędzi. Metoda przez opukanie młotkiem klingerytu na elemencie do mnie nie przemawia - być może trzeba mieć więcej wprawy.
Zastanawiam się czy użyć pasty do uszczelniania tłumików równocześnie z uszczelkami - co o tym sądzicie?
Hinomoto

Awatar użytkownika
yanmarf17d
Posty: 1035
Rejestracja: 03 mar 2017, 21:31
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Hinomoto E204 odnowienie tłumika

Post autor: yanmarf17d » 15 sty 2020, 12:08

ferszta pisze: 15 sty 2020, 11:07 Zastanawiam się czy użyć pasty do uszczelniania tłumików równocześnie z uszczelkami - co o tym sądzicie?
Pasta nie zaszkodzi, tylko nie przesadzaj z ilością, żeby przy ściskaniu nie wlazła do środka rur
Zdzisław - YanmarF17D + Kubota GL32
www.youtube.com/channel/UCQPErmTFOB6a_AF-9XMFlcw
www.facebook.com/yanmarmania/
https://www.facebook.com/groups/647020436955553 Kubota GL -użytkownicy i entuzjaści małych traktorów

Awatar użytkownika
ferszta
Posty: 172
Rejestracja: 09 wrz 2018, 20:30

Re: Hinomoto E204 odnowienie tłumika

Post autor: ferszta » 16 sty 2020, 19:04

Koniec wieńczy dzieło! Tłumik zamontowany. po drodze owinąłem środkowy odcinek bandażem do wydechów. Znalazłem gdzieś w necie wskazówkę, by go zmoczyć przed użyciem. tak zrobiłem i efekt był taki, że łatwiej sie go układa, nie ześlizguje się i nie odwija - słowem łatwiej to zrobić. Do kompletu z bandażem były stalowe taśmy do mocowania. Ładnie wyglądają i dobrze mocują oba końce nawiniętego bandaża. Były za krótkie wiec połączyłem je jak powszechnie znane "trytki". Trytki da się rozłączyć , a te opaski stalowe raczej nie radzę próbować, nie dadzą się powtórnie użyć. Dodatkowo raz wciągnięte nie dają się cofnąć. Po obu stronach uszczelek zastosowałem pastę do tłumików, raczej cieniutka warstwę, zgodnie z poradą yanmarf17d. Nakrętki zabezpieczyłem tylko podkładkami ząbkowanymi. Uznałem, że nakrętki samokontrujące pod wpływem temperatury utracą zabezpieczenia z tworzywa sztucznego, zabezpieczenie chemiczne tez nie działa w temperaturach powyżej 200 stopni. Trzeba będzie co jakiś czas zajrzeć i skontrolować dokręcenie nakrętek. czas na fotorelację: https://photos.app.goo.gl/ss8P358jzgmZohe26 I jeszcze: stara obejmę na górnym odcinku zamieniłem na trochę inną, chyba ładniejszą.
Hinomoto

Sqda BBa
Posty: 140
Rejestracja: 14 lis 2018, 22:53
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Hinomoto E204 odnowienie tłumika

Post autor: Sqda BBa » 16 sty 2020, 21:13

No... Powiem jest klasa :!: Jak z fabryki :D

Awatar użytkownika
ferszta
Posty: 172
Rejestracja: 09 wrz 2018, 20:30

Re: Hinomoto E204 odnowienie tłumika

Post autor: ferszta » 17 sty 2020, 07:40

Dzięki za uznanie. Dodam jeszcze, ze do malowania użyłem farby żaroodpornej wg producenta do 1100 stopni Celsjusza - zużyłem prawie całą puszkę - 300g. (Wyszło 4 warstwy na każdym elemencie plus jakieś poprawki). Następna relacja będzie z eksploatacji nowego TURa - w stosownym dziale.
Hinomoto

Awatar użytkownika
marekspectra
Posty: 2574
Rejestracja: 31 sty 2013, 17:16
Lokalizacja: Beskid Niski (Podkarpacie)

Re: Hinomoto E204 odnowienie tłumika

Post autor: marekspectra » 17 sty 2020, 21:17

Piękne dzięki za wyczerpującą relacje. Na pewno inni skorzystają z Twojej pracy. Dobra robota, dzięki.
KubotaL22 BF300 kuhnGMD33 EFG145 glebaRS1351 pług2skib sadzarka kopaczka i inne

ODPOWIEDZ